Omni-channel netwerken. Doe jij het al?

Netwerken is belangrijk, daar zijn we het vast allemaal over eens. Je netwerk vergroten en goed inzetten kan een positieve boost geven aan je carrière.
Ben jij iemand die alle netwerkbijeenkomsten in de buurt afstruint? Dat kan zeker erg leuk en effectief zijn, maar er zijn ook zat bijeenkomsten die je wellicht niks hebben opgeleverd.

Er is een nieuwe manier van netwerken waardoor je tijd over houdt en meer uit je netwerk haalt. Dit heet omni-channel netwerken. Het is de manier om offline en online netwerken te combineren. Tegenwoordig hebben we legio mogelijkheden om dit te doen. Zoals Braveen Kumar schrijft in zijn artikel op Shopify over netwerken.


“With email, LinkedIn, Twitter, and offline events, you’ve got more tools and options for creating valuable connections today than ever before.”

Omni-channel netwerken, dat is de toekomst!



Maar wat is omni-channel netwerken dan?

Heel simpel gezegd is omni-channel netwerken gebruik maken van jouw offline en online netwerk. Als je deze twee facetten combineert bereik je veel meer. Geen overvolle agenda’s meer met netwerk events, maar alleen de echt interessante fysieke events en de navolging via een online platform thuis op de bank.

Neem bijvoorbeeld LinkedIn. Dat is een platform waar je contact kan houden met jouw netwerk. Voeg hier de mensen toe die je op fysieke netwerk evenementen of tijden je werk ontmoet. Houdt contact en creëer zo meerwaarde voor je netwerk. Alleen mensen toevoegen is uiteraard niet genoeg. Belangrijker nog dan je netwerk uitbreiden is de interactie houden met jouw netwerk.
Amanda Schiltmans, van Q-studio, schrijft hierover in haar blog op Frankwatching


“Op deze manier blijf je op de hoogte van wat de ander bezighoudt (en heb je hem of haar gearchiveerd), maar daarna begint het echte netwerken pas.”

Zet je dus echt in. Deel bijvoorbeeld berichten en oproepen van de mensen in je netwerk. Dit zorgt ervoor dat zij dit ook voor jou doen. Reciprocity zoals Psycholoog Robert Cialdini het noemt in zijn boek Influence.


“Reciprocity is one of the principles of persuasion highlighted in psychologist Robert Cialdini's book Influence, which states that people have a tendency to want to repay or give back to those who give to them.”

Deel daarnaast ook berichten van jouw pagina of gebruik je netwerk als klankbord voor een nieuw idee of product. Wanneer je dit goed doet maak je echt volledig gebruik van de potentie die je netwerk heeft.



4+1 tips voor netwerken

Wat je investeert in je netwerk komt terug. Zowel online als offline
Zorg dat je actief bezig bent voor je netwerk. Dit zorgt ervoor dat zij zich ook willen inzetten voor jou.
Houd je aan je woord
Of het nou over een kleine afspraak gaat of over een big deal. Houd je aan je afspraak. Hierdoor creëer je vertrouwen.
Heb de wil om samen te werken
Het gaat niet alleen om wat iemand voor jou kan betekenen. Wat je voor elkaar kan doen, dat is belangrijk.
Verwijs online naar offline en andersom
Zorg dat je beide netwerken optimaal gebruikt. En de plus 1, Want dit geldt niet alleen voor netwerken maar eigenlijk voor je hele leven.
Luister naar anderen
Niet alleen om iemand te laten vertellen over zichzelf, maar vooral om er echt achter te komen waar iemand naar op zoek is. Kijk wat jij kan betekenen voor je gesprekspartner met je eigen netwerk. Dit kan alleen als je goed weet wat iemand wil of nodig heeft dus alles begin met het aandachtig luisteren naar anderen.



Blijf netwerk events bezoeken

Offline netwerken zal altijd belangrijk blijven. Niks geeft meer vertrouwen dan een goede handdruk terwijl je iemand in de ogen kunt kijkt. Het is dan ook van belang dat je naar events blijft gaan. Door online contact met elkaar te houden verhoog je de waarde van jouw netwerk. Ga dus naar netwerk events waar je nieuwe ondernemers, collega’s of bijv. thought leaders kunt ontmoeten en maak contact.

Zo hosten wij Bij Napkins een mooi netwerk event. Dates4business, een evenement waar 22 ondernemers elkaar een uur lang kort spreken zoals bij een speed date. Vervolgens kan er na dat uur gezellig met elkaar geborreld worden, zodat je de mogelijkheid hebt de opgedane contacten van het uur hiervoor beter te leren kennen. Maak hierna ook direct online contact met elkaar en zorg daarmee dat je echt iets voor elkaar kunt betekenen.